۩ ۩ ۩ به « رایانه 110 » خوش آمدید. لطفاً صبر کنید تا صفحه کامل باز شود *** اینجا مکانی است برای تبادل اطلاعات در زمینه علوم رایانه. لطفاً سوالات یا موضوع درخواستی خود را مطرح کنید تا در مورد آن مطالبی نگاشته شود *** ویندوز و اینترنت (ترفندها ، ناشناخته ها) * هک و ویروس و راه های مقابله و خنثی سازی * اسکریپتها و کدهای جاوا برای وبلاگها * زبانهای برنامه نویسی (ویژوال بیسیک – سی شارپ ) و هر موضوع دیگر مرتبط با علوم رایانه ۩ ۩ ۩

تابستان 1386 - رایانه 110 - آموزش علوم کامپیوتر












زکات علم ، آموختن است. بپرسید ، پیشنهاد دهید ، انتقاد کنید. ««« یادگاریهای شما دلگرمی برای ادامه کار هست ، پس نظر یادتون نره »»»


رقابت شدیدی بین شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی (مانند ایمیل رایگان) وجود دارد. در این بین گوگل و یاهو از محبوبیت بیشتری برخوردار است. بنا به درخواست ، به اختصار امکانات سرویس پست الکترونیک گوگل (جی میل Gmail ) را بررسی میکنیم : {نمای کلی پنجره را در شکل زیر می بینید}


رایانه 110 - جی میل

رایانه 110 - بخش ارسال ایمیل

1- فضای رایگان بیش از 2.5 گیگا بایت (2872 مگا بایت)

2- مدیریت و طبقه بندی آسان ایمیل ها

3- برچسب دار کردن ایمیل ها (Label)

4- ستاره دار کردن ایمیل ها (Star)

5- آرشیو کردن ایمیل ها (Archive)

6- تغییر ویژگی ایمیل به خوانده شده یا نشده (Read/Unread)

7- نشان دادن صندوق پستی اصلی (Inbox) به محض ورود

8- دریافت و ارسال ایمیل از طریق اوت لوک (Outlook)

9- امکانات مناسب جهت ارسال ایمیل (بخش Compose)

10- توانایی مستقل شدن پنجره ارسال ایمیل از پنجره اصلی ایمیل

11- ضمیمه کردن آسان فایل  ( Attach )

12- سیستم چک کردن لغات (غلط یاب املایی Check spelling )

13- فیلتر کردن (Filter) قدرتمند ایمیل های ناخواسته

14- مدیریت ایمیلهای زائد تبلیغاتی (Spam)

15- نداشتن تبلیغات اضافی

16- سادگی ظاهر

17- سرعت اجرا  (خصوصاً هنگام جابجایی از یک بخش به بخش دیگر صندوق)

18- جستجوی پیشرفته ایمیل ها (Search Options)

19- کلیدهای میانبر (Shortcut) جهت دسترسی به امکانات مختلف

20- مجاز بودن استفاده از کاراکترهای مانند « . » در نام ایمیل

21- امکان تغییر آدرس خود (آدرسی که در قسمتfrom  می آید)

22- هماهنگی با نرم افزار چت ( Google Talk )

23- بخش Contact جهت مدیریت بهینه تماسها

24- ذخیره سازی خودکار

25- جستجوی آفلاین در پیامها توسط گوگل دسکتاپ (Google Desktop)

26- هماهنگی با نرم افزار)  Picasa نرم افزارسازمان دهنده عکس گوگل)

27- امکان مشاهده ایمیلها از Google Talk و نوار ابزار گوگل در مرورگر

28- ارسال دعوتنامه گوگل برای دوستان (Invite){مستقیم هم میتوان ثبت نام کرد}

29- بخش تنظیمات Settings (انتخابی کردن تنظیمات بخشهای مختلف)

30- صندوق های مختلف ایمیل شامل :

inbox  برای ذخیره ایمیل های دریافتی
Starred  برای ذخیره ایمیلهای ستاره دار
Chats برای ذخیره پیامهای چت
Sent mail  برای ذخیره ایمیل های ارسالی
Draft   برای ذخیره ایمیل های چرک نویس یا آرشیو شده
All Mail  برای نمایش همه ایمیلها
Spam  برای ذخیره ایمیل های تبلیغاتی  و زائد
Trash  برای ذخیره ایمیل های حذف شده

نکته : ثبت نام در گوگل نیازی به دعوتنامه از طرف دیگران ندارد. با داشتن حساب گوگل از امکانات آن ( جی میل ، صفحه ساز و ... ) می توان استفاده کرد. { نحوه ثبت نام در مطالب پیشین ذکر شده است }

موضوع مطلب آینده  ...  (پیشنهاد دهید)

رجیستری ، یاهو ، کدهای جاوا برای وبلاگ ، تکنیکهای خنثی سازی ویروس و ... ؟



با ظهور انواع حافظه های فلش ، استفاده از فلاپی کاهش یافته اما هنوز کاربران زیادی از آن استفاده میکنند. ذخیره اطلاعات مهم در فلاپی توصیه نمیشود ، چون فلاپی دیسک به شدت آسیب پذیر است. ضربه دیدن ، بازی کردن با درپوش و حلقه آن ، قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی و ... باعث آسیب دیدن آن می شود.

 

فلاپی خراب را چگونه تعمیر کنیم :

1- فلاپی باز می شود ، اما فایلهای درون آن باز نمیشود.

برای حل این مشکل از Check Disk  استفاده کنید. درایو فلاپی را راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز می شود و از سربرگ Tools ، دکمه Check Now را زده تا پنجره شکل زیر ظاهر شود.

رایانه 110 - چک دیسک فلاپی

بهتر است هر دو گزینه این قسمت را علامت زده (خصوصاً گزینه دوم که سکتورهای بد را چک میکند) و Start کنید. ممکن است این فرایند وقت گیر باشد. پس از پایان عملیات میتوانید امیدوار باشید که فایلهای درون فلاپی باز شود. (تضمینی نیست ، ولی امتحان کردنش ضرری ندارد)

 

2- فلاپی باز نمیشود و نیاز به فُرمت کردن دارد. ولی فلاپی فرمت نمی شود.

برای فرمت کردن فلاپی هایی که فرمت نمیشود ، یک راه استفاده از سیستم عامل لینوکس است (این مطلب رو در اینترنت دیدم و خودم امتحان نکردم ! )

روشی که اینجا گفته میشه کشف خودم هست (لااقل جای دیگه ای ندیدم) :

درایو فلاپی کلیک راست کرده و Format را انتخاب کنید.  ابتدا گزینه نشان داده شده در شکل زیر ( Create an MS-DOS startup disk ) را علامت زده و Start  کنید. این گزینه باعث پاک شدن تمام فلاپی و ساخت دیسک Startup میشود.

رایانه 110- فرمت فلاپی توسط ساخت دیسک استارت آپ

پس از پایان عملیات ، دیسکی که فرمت نمیشد اکنون باز شده و فایلهای Startup را درون آن می بینید. این فایلها تقریباً نصف حجم دیسک را اشغال کرده و می توانید آنها را پاک کنید. ( چند فایل مخفی از نوع سیستمی هم وجود دارد که دیده نمیشود)

 

نکته : خودم بارها از این روش استفاده کردم و بالای 50 درصد جواب داده ، ولی اگر این روش هم پیام خطا داد ، اون وقت میتونید فلاپی را از دیوار اتاق آویزان کنید !

 

موضوع مطلب آینده : امکانات جی میل (Gmail)

لطفاً موضوعات درخواستی خود را مطرح کنید.



آپلود (Upload) به زبان ساده به معنی ارسال یک فایل از کامپیوتر شخصی به یک سایت ارائه دهنده فضای حافظه جهت ذخیره سازی روی اینترنت است. (برعکس عمل دانلود )

نکته : قرار دادن مستقیم آدرس یک تصویر یا ترانه از روی حافظه کامپیوتر شخصی در اینترنت ، فقط آن فایل را در همان کامپیوتر نشان خواهد داد ، در نتیجه فایلها باید در یک کامپیوتر سرویس دهنده که دائماً به اینترنت متصل است ذخیره شود.

پیدا کردن یک سایت ارائه دهنده فضای رایگان در اینترنت کار آسانی نیست. سایتهای زیادی در این زمینه وجود دارد ، ولی متأسفانه تضمینی برای پایداری آن وجود نداشته و ممکن است بعد از مدتی (مثلاً یک ماه) دیگر پشتیبانی نکرده یا سیاستهای آن تغییر کند و یا محدودیتهای دیگری داشته باشد.

سایتهایی مانند http://www.tinypic.com از همه انواع فایل پشتیبانی نمیکند. این سایت برای آپلود تصویر مناسب است. این سایت (و سایتهای مشابه دیگر) بعد از آپلود تصویر ، لینکی از تصویر را برای استفاده در وبلاگها در اختیار قرار میدهد.

به دلایل فوق ، استفاده از سرویس « صفحه ساز گوگل » پیشنهاد می شود. برای کسانی که تا کنون در چنین سایتهایی ثبت نام نکرده اند ، شرح مختصری از نحوه ثبت نام می نویسم :

نکته : برای ثبت نام و استفاده از امکانات گوگل به دعوتنامه نیاز ندارید.

ابتدا به آدرس http://pages.google.com رفته و گزینه No Gmail account? Sign Up را انتخاب کنید.

رایانه 110 - ورود به ثبت نام گوگل 

بعد از نمایش فُرم ثبت نام آن را طبق شکل زیر کامل کنید.

رایانه 110 - فرم ثبت نام گوگل 

توضیحات : نام - نام خانوادگی (یا هر عبارت دلخواه دیگر)

نام کاربری (نام آدرس اینترنتی شما که از آن استفاده خواهید کرد ، مثلاً اگر نام کاربری Rayaneh.110 باشد ،
آدرس شما
http://Rayaneh.110.googlepages.com خواهد بود. )

استفاده از کاراکتر « . » مجاز است. با زدن دکمه Check Availability آدرسهای پیشنهادی مجاز نشان داده می شود.

گزینه های بعدی که باید تکمیل شود ، شامل : پسورد – تکرار پسورد – انتخاب یک سوال امنیتی – پاسخ به آن سوال (هر عبارت دلخواه) – ایمیل دوم (مثلاً ایمیل یاهو ) – نام کشور – وارد کردن « کلمه بازبینی » سبز رنگ درون کادر مخصوص آن – و در پایان زدن دکمه I accept. Create my account

در صورت تکمیل صحیح فرم ، پنجره دیگری نمایش داده شده که با زدن گزینه I"m ready - show me my account به صفحه بعد هدایت میشود.

*** اگر به صفحه سرویس ایمیل ( Gmail) وارد شد ، دوباره آدرس pages.google.com را در پنجره مرورگر اینترنت وارد کنید تا به صفحه ساز گوگل وارد شود. ( اگر دوباره درخواست وارد کردن پسورد کرد آن را وارد کنید.) در واقع شما دارای یک حساب گوگل خواهید شد که توسط آن می توانید از تمامی سرویسهای گوگل (ایمیل ، صفحه ساز و ... ) استفاده کنید.

در اولین بار ورود ، صفحه ای ظاهر می شود که با علامت زدن گزینه I have read and agree و سپس دکمه I"m ready to create my pages به « صفحه ساز » گوگل وارد میشوید. در این قسمت امکاناتی همانند آنچه در مدیریت وبلاگها دیده می شود ، وجود دارد و میتوان یک صفحه وب در گوگل ساخت.

بحث اصلی ما استفاده از فضای ذخیره سازی گوگل است ، پس گزینه Back to site manager را زده تا به « مدیریت صفحه ساز » گوگل وارد شوید. (( راه دیگر اینکه گزینه  My Account در بالای پنجره را زده تا لیست تمامی سرویسها نمایش دهد و سپس سرویس Page Creator (صفحه ساز) را انتخاب نمایید.))

نکته : برای ورود در دفعات آینده ، نام کاربری و پسورد خود را در http://pages.google.com وارد نموده و مستقیماً به این صفحه متصل شوید.

سمت راست پنجره در شکل زیر نشان داده شده است. چنانچه در شکل می بینید ستونی وجود دارد که توسط گزینه Upload میتوان عمل آپلود را انجام داد (مراحل انجام این کار به ترتیب با شماره های 1 تا 3 مشخص شده است). 

 

رایانه 110 - آپلود فایل در گوگل

گزینه upload را زده تا دکمه Browse ظاهر شود. با زدن این دکمه فایل مورد نظر (ترانه کم حجم شده ، تصویر یا هر فایل دیگر ) را از کامپیوتر خود انتخاب کنید تا عمل آپلود آغاز شود. میتوانید فایلهای بعدی را نیز انتخاب کنید تا در صف انتظار آپلود قرار گیرد.

برای دسترسی به لینک فایل ، از لیست فایلهای آپلود شده ، روی نام آن کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
{ آدرس فایل به صورت  
http://USER.googlepages.com/FILE خواهد بود که USER نام کاربری شما و FILE نام فایل آپلود شده است. }

حالا میتوانید از لینک فایل در وبلاگ استفاده کنید. (مثلاً اگر میخواهید ترانه ای روی وبلاگ قرار گیرد ، طبق آنچه در «کدهای وبلاگ (1) » گفته شد ، لینک درون کد را به لینک دلخواه خود تغییر دهید. )

 

نکته : در بالای پنجره گزینه ای بنام My Account یا معادل فارسی آن « حساب من » وجود دارد که با  انتخاب آن به کلیه سرویسهای گوگل متصل میشوید.

 

موضوع مطلب آینده : با فلاپی های خراب شده چگونه رفتار کنیم ؟
لطفاً موضوعات یا سوالات خود را زمینه های علوم رایانه مطرح کنید.



نرم افزار Windows Movie Maker همراه ویندوز موجود است و نیاز به تهیه آن نیست. (با مراجعه به  منوی Start>All Programs>Windows Movie Maker  )

نکته : این مبحث طبق ویندوز ایکس پی نسخه سرویس پَک 2  (Service Pack 2 Microsoft Windows XP ) بیان شده و این نرم افزار در نسخه های دیگر ویندوز ایکس پی کمی متفاوت است.

 

هدف آموزش کامل این نرم افزار نسبتاً ساده نیست ، اما جهت آشنایی با آن امکانات مهم آن بدین شرح است : مونتاژ تصاویر و تبدیل آنها به صورت فیلم ، تدوین ساده فیلمها و ترانه ها و تصاویر ، تغییر حجم حافظه ای آنها ، افزودن اِفکت ها و جلوه های بین تصویر و تیتراژ ابتدا ، روی و انتهای تصویر و ... )

به علت سرعت کم اینترنت برای بیشتر کاربران ، ترانه ها به کندی دانلود میشود. همچنین اگر بخواهید ترانه ای را در یک سایت آپلود کنید تا دیگران استفاده کرده یا در روی وبلاگ پخش شود ، بهتر است حجم آن کم شده تا هم آپلود و هم دانلود آن در زمان کمتری صورت گیرد. در اینجا فقط روش کم کردن حجم فایل ترانه ذکر میشود.

نمای کلی نرم افزار را در شکل زیر می بینید.

 

رایانه 110 - نمای کلی نرم افزار

نرم افزار را باز نموده و طبق گزینه (1) که در شکل نشان داده شده ، فایل مورد نظر (فایل صوتی) را به پروژه اضافه کنید. { برای این عمل یک راه ساده تر هم وجود دارد : فایل مورد نظر را توسط ماوس به پنجره نرم افزار بکشید یا گزینه Import را از منوی فایل انتخاب کنید.}

فایلهای اضافه شده را در قسمت شماره (2) مشاهده میکنید. فایل مورد نظر را از این لیست به نوار زمانی (شماره 3) انتقال دهید.

نکته : قبل از این کار گزینه مشخص شده با علامت ستاره ( * ) را بزنید تا نوار زمانی مشاهده شود.

 

در نوار زمانی میتوانید ترانه ها را در کنار هم قرار داده یا قسمتی از آن را توسط ابزار برش ( شماره 4) جدا کنید.

حالا برای ساخت خروجی آماده اید. در صورتی که میخواهید نام و مشخصات خود را به فایل اضافه کنید تا هنگام پخش نمایش داده شود ، از منوی فایل ، گزینه Properties را زده و مشخصات (بخصوص Author ) را با نام وبلاگ خود کامل کنید تا تبلیغی برای وبلاگتان باشد.

برای صدور فایل خروجی ، گزینه شماره (5) را بزنید ( Save to my computer). { اگر این گزینه را پیدا نکردید از منوی فایل گزینه معادل آن یعنی Save Movie File را انتخاب کنید. }

پنجره زیر را خواهید دید.  نام فایل (شماره 6) و آدرس محل ذخیره سازی آن (شماره 7) را تعیین و دکمه Next بزنید. نام مورد نظر در آن مسیر نباید تکراری باشد.
 

رایانه 110 - تعیین نام و آدرس دهی فایل

طبق شکل زیر گزینه شماره (9) را زده تا موارد نشان داده شده در شماره (10) نشان داده شود. از اینجا می توانید کیفیت ( و در نتیجه حجم حافظه فایل ) را تعیین کنید. ( از  8 تا 160 Kbps ) کیفیت 8 Kbps  بطور محسوسی از کیفیت ترانه خواهد کاست. بسته به نوع کیفیت و حجم مورد نظر ، کیفیت 16 یا 32 پیشنهاد می شود. ( اگر حجم ترانه مهم نیست ، کیفیت بالاتر را انتخاب کنید.)

در بخش شماره (11) مقدار حافظه فایل خروجی  بر حسب کیلو یا مگا بایت دیده میشود. دکمه Next  را زده تا فایل خروچی در آدرس تعیین شده تشکیل شود.

رایانه 110 - تغییر کیفیت و حجم فایل

نکته : فایل خروجی تولیده شده است ، اما خود پروژه ذخیره نشده است ، در صورت تمایل به ذخیره پروژه از منوی فایل ، گزینه Save Project را انتخاب کنید.

 

اگه نرم افزارهای حرفه ای مونتاژ در اختیار ندارید ، کار کردن با این نرم افزار غنیمته و چنانکه که گفته شد قابلیتهای هر چند اندک ولی خوبی داره. در صورت درخواست ، در آینده به قابلیتهای دیگر آن اشاره میشه. اگه در رابطه با این موضوع (یا هر موضوع دیگری) سوالی داشتید در قسمت نظرات مطرح کنید.

موضوع مطلب آینده : نحوه ثبت نام و  آپلود کردن در یک سایت مطمئن











فهرست همه مطالب گذشته و آرشیو شده

بازگشت ؟!
[عناوین آرشیوشده]