۩ ۩ ۩ به « رایانه 110 » خوش آمدید. لطفاً صبر کنید تا صفحه کامل باز شود *** اینجا مکانی است برای تبادل اطلاعات در زمینه علوم رایانه. لطفاً سوالات یا موضوع درخواستی خود را مطرح کنید تا در مورد آن مطالبی نگاشته شود *** ویندوز و اینترنت (ترفندها ، ناشناخته ها) * هک و ویروس و راه های مقابله و خنثی سازی * اسکریپتها و کدهای جاوا برای وبلاگها * زبانهای برنامه نویسی (ویژوال بیسیک – سی شارپ ) و هر موضوع دیگر مرتبط با علوم رایانه ۩ ۩ ۩

ویندوز » نرم افزار » Windows Movie Maker (تغییر حجم ترانه) - رایانه 110 - آموزش علوم کامپیوتر












زکات علم ، آموختن است. بپرسید ، پیشنهاد دهید ، انتقاد کنید. ««« یادگاریهای شما دلگرمی برای ادامه کار هست ، پس نظر یادتون نره »»»


نرم افزار Windows Movie Maker همراه ویندوز موجود است و نیاز به تهیه آن نیست. (با مراجعه به  منوی Start>All Programs>Windows Movie Maker  )

نکته : این مبحث طبق ویندوز ایکس پی نسخه سرویس پَک 2  (Service Pack 2 Microsoft Windows XP ) بیان شده و این نرم افزار در نسخه های دیگر ویندوز ایکس پی کمی متفاوت است.

 

هدف آموزش کامل این نرم افزار نسبتاً ساده نیست ، اما جهت آشنایی با آن امکانات مهم آن بدین شرح است : مونتاژ تصاویر و تبدیل آنها به صورت فیلم ، تدوین ساده فیلمها و ترانه ها و تصاویر ، تغییر حجم حافظه ای آنها ، افزودن اِفکت ها و جلوه های بین تصویر و تیتراژ ابتدا ، روی و انتهای تصویر و ... )

به علت سرعت کم اینترنت برای بیشتر کاربران ، ترانه ها به کندی دانلود میشود. همچنین اگر بخواهید ترانه ای را در یک سایت آپلود کنید تا دیگران استفاده کرده یا در روی وبلاگ پخش شود ، بهتر است حجم آن کم شده تا هم آپلود و هم دانلود آن در زمان کمتری صورت گیرد. در اینجا فقط روش کم کردن حجم فایل ترانه ذکر میشود.

نمای کلی نرم افزار را در شکل زیر می بینید.

 

رایانه 110 - نمای کلی نرم افزار

نرم افزار را باز نموده و طبق گزینه (1) که در شکل نشان داده شده ، فایل مورد نظر (فایل صوتی) را به پروژه اضافه کنید. { برای این عمل یک راه ساده تر هم وجود دارد : فایل مورد نظر را توسط ماوس به پنجره نرم افزار بکشید یا گزینه Import را از منوی فایل انتخاب کنید.}

فایلهای اضافه شده را در قسمت شماره (2) مشاهده میکنید. فایل مورد نظر را از این لیست به نوار زمانی (شماره 3) انتقال دهید.

نکته : قبل از این کار گزینه مشخص شده با علامت ستاره ( * ) را بزنید تا نوار زمانی مشاهده شود.

 

در نوار زمانی میتوانید ترانه ها را در کنار هم قرار داده یا قسمتی از آن را توسط ابزار برش ( شماره 4) جدا کنید.

حالا برای ساخت خروجی آماده اید. در صورتی که میخواهید نام و مشخصات خود را به فایل اضافه کنید تا هنگام پخش نمایش داده شود ، از منوی فایل ، گزینه Properties را زده و مشخصات (بخصوص Author ) را با نام وبلاگ خود کامل کنید تا تبلیغی برای وبلاگتان باشد.

برای صدور فایل خروجی ، گزینه شماره (5) را بزنید ( Save to my computer). { اگر این گزینه را پیدا نکردید از منوی فایل گزینه معادل آن یعنی Save Movie File را انتخاب کنید. }

پنجره زیر را خواهید دید.  نام فایل (شماره 6) و آدرس محل ذخیره سازی آن (شماره 7) را تعیین و دکمه Next بزنید. نام مورد نظر در آن مسیر نباید تکراری باشد.
 

رایانه 110 - تعیین نام و آدرس دهی فایل

طبق شکل زیر گزینه شماره (9) را زده تا موارد نشان داده شده در شماره (10) نشان داده شود. از اینجا می توانید کیفیت ( و در نتیجه حجم حافظه فایل ) را تعیین کنید. ( از  8 تا 160 Kbps ) کیفیت 8 Kbps  بطور محسوسی از کیفیت ترانه خواهد کاست. بسته به نوع کیفیت و حجم مورد نظر ، کیفیت 16 یا 32 پیشنهاد می شود. ( اگر حجم ترانه مهم نیست ، کیفیت بالاتر را انتخاب کنید.)

در بخش شماره (11) مقدار حافظه فایل خروجی  بر حسب کیلو یا مگا بایت دیده میشود. دکمه Next  را زده تا فایل خروچی در آدرس تعیین شده تشکیل شود.

رایانه 110 - تغییر کیفیت و حجم فایل

نکته : فایل خروجی تولیده شده است ، اما خود پروژه ذخیره نشده است ، در صورت تمایل به ذخیره پروژه از منوی فایل ، گزینه Save Project را انتخاب کنید.

 

اگه نرم افزارهای حرفه ای مونتاژ در اختیار ندارید ، کار کردن با این نرم افزار غنیمته و چنانکه که گفته شد قابلیتهای هر چند اندک ولی خوبی داره. در صورت درخواست ، در آینده به قابلیتهای دیگر آن اشاره میشه. اگه در رابطه با این موضوع (یا هر موضوع دیگری) سوالی داشتید در قسمت نظرات مطرح کنید.

موضوع مطلب آینده : نحوه ثبت نام و  آپلود کردن در یک سایت مطمئن











فهرست همه مطالب گذشته و آرشیو شده

بازگشت ؟!
[عناوین آرشیوشده]